fredag den 29. marts 2013

Gluten og mælkefri kartoffelpizza

Nogle af jer, ved måske, at jeg mest spiser Stenalderkost. Det kan man læse om, på min anden blog www.paleolivet.blogspot.com Men resten er min familie gør ikke. Og ungerne kan jo også sagtens tåle laaangt flere kulhydrater end mig. Især Bastian, som faktisk er på fedekur, i føge aftale med sygehuset. Desværre kan Bastian ikke tål hvede og mælk. Det udelukker jo en del "opfednings-egnede" retter, ikk?

Men i dag afprøvede jeg kartoffel-pizza og den blev 100% godkendt, så jeg vil dele opskriften med jer.


Ingredienser dej:
750 g kogte kolde kartofler
2 spsk olie
½ dl kartoffelmle
½-1 dl hirsemel
1 tsk salt.

Bland dejen - jeg brugte stavblender. Fordel klatter på bagepapir og smør dem ud til et tyndere lag (jeg måtte bruge 3 bradepander). Lav dem lidt større end en skive skinke/hamburgryg.
Bag i 20 min ved 200 grader.

Ingredienser fyld:
ca 14 skiver hamburgryg
7 spsk b-vitamin flager
½ ds flåede tomater
lille ds koncentreret tomatpure
masser af oregano + lidt salt og peber

Tomater og krydderier blendes med stavblenderen (du behøves ikke vaske, pyt med den smule kartoffelsnams.

Når kartoffel-pizza-bundene er bagt og hænger sammen - også i midten - tages de ud af ovnen og fyld fordeles på. Lidt tomat, en skive hamburg ryg (eller hvad du nu lige har, pepperoni kunne også være fint) og der drysses med lidt b-vitaminflager (for ostesmag - kan du tåle mælk, så brug bare lidt reven ost).
Så bages pizzaerne lige 10 min mere. Ved afkøling er det vigtigt de kan komme af med "dampen" ellers blive midten blød. Jeg afkølede mine, ved til ta begynde med, at have bagepapiret på en rist og så snart jeg kunne få dem af, afkøle dem direkte på risten. (Det her er sådan set, det eneste svære ved denne ret.)

De er blødere i dejen end alm. pizza, men smager godt og kan godt fyldes i en madkasse eller bruges som indslag i en frokost eller lign.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar