lørdag den 13. april 2013

Lego chima t-shirt med strygestof (DIY)

Denne her t-shirt er lavet uden at sy. Man kan selvfølgelig sy sin egen t-shirt eller sweatshirt, men altså... det er dyrere at købe stoffet og sy det selv, end at sy en færdig. Så når jeg har brug for en ensfarvet t-shirt, så køber jeg den altså bare. Du kan også være endnu mere miljørigtig, og finde en genbrugst-shirt.

Hu-hej det er nemt og sjovt, at arbejde med strygestof. Og t-shirten er total godkendt af Bastian! Det her skal vi klart lave flere af!

Længere nede, har jeg skrevet en vejledning til hvordan man gør!
Hmm, ja her endte t-shirten jo så egentlig med at være for stor, så måske havde det været smartere at sy selv, men jeg måtte bare afprøve det strygestof i en fart!


Sådan gør du:

1) Køb et ark strygestof på nettet. Fx her:
http://www.papirogtapet.dk/strygestof

2) Overfør motivet på siden der er markeret med "tegn og stryg på denne side". Vi har brugt Lego Chima figuren fra dette indlæg: http://brombleberries.blogspot.dk/2013/03/lav-en-lego-chima-bluse.html. Den kan du bare printe ud. (Du kan også bruge skabelonerne her: http://www.papirogtapet.dk/skabeloner)

3) Klip figuren pænt og nøjagtigt ud. Jeg har også klippet et B for Bastian og sat på ærmet. Det var en god lille starter, da jeg ikke har arbejdet med strygestof før (men bare rolig - det er nemt!)

4) Find strygejern og et hårdt underlag. Strygebrædtet er for blødt. Jeg har brugt bagsiden af en plade til at udvide et bord med, men du kan også bare bruge et bord. Læg et viskestykke eller to under t-shirten. Indstil på bomuld.

5) Placer motivet som ønsket på t-shirten. Find et stykke bagepapir der er større end motivet og læg ovenpå.

6) Stryg /pres i 20-30 sek.

7) Tjek at alt sidder 100% fast på t-shirten også hjørnene og spidserne. Lad den herefter køle af.

8) Når den er kold, føles motivet underlig stift... det er der en fin grund til. Det yderste lag plast skal nemlig fjernes og t-shirten er nu klar til brug. (Hey dette pkt, var det altså Bastian selv, der konstaterede. Den er bare sjovere at gå med, på den måde)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar